Залізниця в Ковелі та новий стиль в архітектурі в Європі
Історія Ковеля ховає в собі багато неймовірного і вражаючого. Невелике місто на заході України не має таку довгу біографію, як сусідні Володимир чи Луцьк. Проте це не заважає йому берегти сенсаційні історії.
І не розповісти про це я не можу. А тому я представляю вашій увазі, друзі, свою нову рубрику «Історичні цікавинки Ковеля». В ній я розповім про тих неординарних людей і незвичайні події, які були в минулому нашого міста. Друга історія «Цікавинок» присвячена залізниці.
Саме остання впродовж ХІХ століття радикально змінила мапу Європи та світу. Міста і локації, через які прокладали колії, отримали неймовірний поштовх до розвитку. Ковель не став винятком.
Впродовж 1870-их років наше місто з’єднали з Києвом. За кошти приватного капіталу створили Києво-Берестейську залізницю, яка проклала шлях для потягів з Києва через Фастів, Козятин, Шепетівку, Рівне, Ковель до Бреста. Саме в рамках цього проєкту у 1873 році збудували перший вокзал в Ковелі.
Читайте також: Ковельський староста і гімн Польщі
Через кілька років Ковель став частиною ще однієї залізниці. Вона отримала назву Привіслянської, оскільки фактично йшла вздовж ріки Вісла. Ця гілка з’єднала Волинь з Варшавою.
З однієї сторони, вона відігравала важливу роль у перекиданні військ і зброї від фортець з Дубна і Рівного до кордону з Пруссією. З другої сторони, дорога сприяла економічному розвитку навколишніх сільських регіонів.
За цей час населення міст вздовж Привіслянської залізниці виросло у кілька разів. Так, в Любомлі – в 3 рази, в Ковелі – у 5 разів, в Хелмі – у 6 разів.
Читайте також: Що відомо про військово-польову залізницю Луцьк-Порицьк
А ще саме прокладання залізниці з Ковеля до Варшави вплинуло на появу нового напрямку архітектури та одного специфічного виду відпочинку!
Заможне населення потягнулось на відпочинок з Варшави на південний схід вздовж річки Вісли. Був серед них відомий художник і ілюстратор Міхал Ельвіро Андріолі. Він любив відпочивати в місті Отвоцьк і рекомендував це робити своїм знайомим.
Тому саме там почали виникати т.зв. letniska – затишні курорти в лісі, біля річки, або в горах, куди на вихідні виїжджали мешканці з великих міст. Те, що зараз на заході називають відпочинок на вікенд.
Читайте також: Подорожі в історію: яким був туризм на Волині в минулому столітті
Андріолі став творцем нового дерев’яного архітектурного стилю в цих letniskaх. Оскільки він відпочивав на берегах річки Свідер, то і стиль назвали свідермаєр.
Андріолі об’єднав в цих нових віллах для відпочинку за містом традиційні мазовецькі елементи зі стилем класичних альпійських будинків. Він викупив кілька гектарів землі та збудував півтора десятки віл свідермаєр.
Вже у 1885 році у нього було дуже багато бажаючих відпочити саме там.
Читайте також: Ковель на світлинах 100 років тому
Привіслянська залізниця стала однією з найдовших на території сучасної Польщі. Вона відіграла важливу роль в економічному розвитку цієї частини Європи: як для маленьких містечок, так і для великих міст.
Через кілька років замість невеликого вокзалу в Варшаві в районі Прага для потягів з Ковеля збудували новий і більший. Він отримав назву «Ковельський вокзал». На жаль, до наших днів він не зберігся.
Читайте також: Історичне тло залізничного полотна: хто і коли будував колії до Каменя-Каширського
P.S. На заставці до цієї статі зображений перший залізничний вокзал, збудований в Ковелі. А чи знаєте ви, друзі, де він знаходився?)
Читайте також: Залізничний вокзал Ковеля в Австро-Угорській кінохроніці 1915 року