Як, де і для чого використовують конструкційну сталь

16 Квітня 2019, 18:04
Конструкційна сталь 8057
Конструкційна сталь

Конструкційна сталь – сталь, що застосовується для виробництва різноманітних деталей, механізмів і конструкцій в машинобудуванні і будівництві і має визначені механічні, фізичні та хімічні властивості.

По суті конструкційна сталь є особливим типом металевого сплаву, склад та метод отримання котрого підібраний з урахуванням необхідного набору технічних характеристик.

Конструкційні сталі можуть бути машинобудівними і арматурними (будівельними) і відрізняються хорошою зварюваністю.

Якість конструкційної сталі визначається вмістом у матеріалі фосфору і сірки, що впливають на хрупкість металу. В залежності від кількості таких шкідливих речовин в складі сталі розрізняють матеріали наступної якості:

  • Звичайної;

  • Якісної;

  • Високоякісної;

  • Особливо високоякісної.

Властивості машинобудівних сталей

Машинобудівні сталі загального призначення можуть бути середньо та мало вуглецевими, низько та середньо легованими. Основними властивостями такого матеріалу є:

  • В’язкість;

  • Пластичність;

  • Міцність.

Машинобудівна конструкційна сталь реалізовується необробленими листками, або проходить додаткову обробку закалюванням задля зміцнення верхнього шару або всього об’єму матеріала (закалювання з відпуском, нормалізація).

Машинобудівні конструкційні сталі спеціального призначення в залежності від складу та застосування позділяються на наступні різновиди:

  1. Жаростійкі. Можуть експлуатуватись при високих температурах, не бояться окислення та корозії. Призначені для виготовлення деталей поршневих двигунів, труб, ємностей для цементації сталі.

  2. Кріогенні. Відносяться до сортових високо легованих низьковуглецевих сплавів і відрізняються покращуваними характеристиками, що досягаються за рахунок додаткової обробки.

  3. Корозійновитривалі. Відрізняються високим вмістом хрому, що захищає метал від корозії та застосовуються для виробництва труб, деталей гідравлічного устаткування, турбін, карбюраторних валів.

  4. Зносовитривалі. Високовуглецеві та високо леговані сплави що відрізняються підвищеною стійкістю до механічного зносу і корозії. Використовуються для виробництва наносного та подрібнюючого устаткування, траків.

  5. Автоматні. Відрізняються легкою оброблюваністю та середньою міцністю і призначені для виготовлення мало навантажених автомобільних деталей, наприклад болтів, гайок, шпильок.

  6. Пружинні. Високоміцні сталі що використовуються для виготовлення ресор і пружинних механізмів.

Особливості будівельних конструкційних сталей

Основними властивостями арматурної сталі є:

  • Ковкість;

  • Піддатливість зварюванню (висока текучість);

  • Ударна в’язкість;

  • Твердість;

  • Межа міцності;

  • Відносне подовження.

Для застосування у будівельній індустрії використовуються мало леговані та вуглецеві сталі хорошої зварюваності. Легування покращує закалювання металу і підвищує межу його текучості.

Будівельна конструкційна сталь виготовляється у формах:

  • Прокату:

  • Широких смуг;

  • Прутків;

  • Листків;

  • Поковок.

Будівельні конструкційні сталі часто використовуються у якості армуючого матеріалу при облаштуванні покрівель, перекриттів, при спорудженні різноманітних інженерних конструкцій.

Дефекти конструкційних сталей

Для конструкційної сталі незалежно від її призначення характерні дефекти вуглецевих сталей, а також специфічні дефекти легованих сталей. Найпоширенішими дефектами вважаються:

  1. Дендритна ліквація. Через наявність у сталі легуючих елементів підвищується температурний інтервал кристалізації. Дифузійні процеси в легованій сталі протікають повільно, через що матеріал стає схильним до дендритної ліквації та смугастості в структурі. Ліквідувати такий дефект можливо дифузійним відпалюванням.

  2. Флокени. Наявність газів значно знижує властивості сталі і призводить до виникнення такого дефекту як флокени, які представляють собою тріщини, що стають помітними при макротравленні. На заломах флокени виглядають як округлі плями. Найчастіше флокени з’являються при швидкому охолодженні металу після ковки або прокатки. Такий дефект пов'язаний з наявністю у сталі водню, що під час плавки розчиняється в рідкому металі. Частіше за все флокени з’являються в хромових та хромо-нікелевих сплавах.

 

Коментарі
16 Квітня 2019, 23:22
Геніально!!! Якщо немає про що писати, береш підручник з матеріалознавства і стаття готова. Тут же непочата нива для творчості! Скільки ж є ще гарних дисциплін: "Теорія машин і механізмів", "Опір матеріалів", "Деталі машин", "Технологія машинобудування" і т.д. Дерзайте!!!
17 Квітня 2019, 00:01
Пзд
17 Квітня 2019, 00:50
це реклама
Коментар
19/03/2024 Понеділок
18.03.2024
17.03.2024